انتخاب چادر مناسب

انتخاب چادر مناسب

با توجه به پیشرفت تكنولوژی هر روز شاهد اختراع وسیله‌ای تازه برای راحتی گردشگران هستیم. هرچند امروز استفاده از كمپ‌های تابستانی بسیار رواج پیدا كرده و در بیشتر شهرهای ساحلی چادرهای رنگارنگی را میبینیم كه تعدادی از گردشگران را در خود جای داده، اما یكی از دغدغه‌های همیشگی آنها چگونگی انتخاب و خرید چادری مناسب با شرایطشان است.


با كمی دقت متوجه میشویم كه چادر مسافرتی امروزه به عنوان یكی از اصلی‌ترین لوازم سفر گوشه‌ای از صندوق اتومبیل قرار گرفته و بنابراین اگر قصد خرید این وسیله را دارید به توصیه‌های ما توجه كنید تا چادری راحت و ایمن را برای سفرهای خود تهیه كنید و از راحتی داخل آن هنگام سفر با خانواده لذت ببرید.

ظرفیت چادر
اگر قصد خرید چادری با ظرفیت ۵ نفر را دارید حتما چادری با ظرفیت ۶ نفر تهیه كنید چون وسایل همراه شما یقینا به اندازه یك نفر فضا نیاز دارند البته اگر به موضوع مهمان در این گونه سفرها زیاد توجه نكنیم. این فضای اضافه هیچ وقت بلااستفاده نخواهد ماند.به یاد داشته باشید كه ظرفیت هر چادر نسبت به فضای كف آن در نظر گرفته می‌شود و برای خوابیدن هر نفر با كیسه خواب استاندارد در نظر گرفته شده و هرگز مثل اتاق خواب فضای اضافی نخواهید داشت.

حریم خصوصی اتاقها
بسیاری از چادرها با دیواره‌های نازكی به باریكی یك برگ كاغذ از هم جدا شده‌اند بنابراین برای حفظ حریم خصوصی خانواده همیشه سعی كنید به ضخامت این دیواره‌ها توجه كافی داشته باشید، این مساله یعنی حفظ حریم خصوصی شما هنگام سفرهای گروهی یا استفاده از كمپ‌های عمومی واقعا برای شما بسیار پراهمیت خواهد بود و شاید گاهی هم دردسرساز باشد. به هر حال قبل از انتخاب چادر سفر خودتان از فروشنده بخواهید تا نمونه‌ای باز شده از آن مدل را به شما نشان دهد تا از ضخامت دیواره‌های آن كاملا مطمئن شوید. بهترین راه برای این كار استفاده از یك چراغ قوه است چون این مشكل یعنی نازك بودن دیواره چادر‌ها همیشه هنگام غروب و شب نمایان می‌شود.

سهولت نصب
بیشتر چادرهای مسافرتی خانوادگی دارای لوازم جانبی زیادی مثل میز، صندلی و بخصوص میله‌های نگهدارنده چادر هستند، اما استفاده از این وسایل نیازمند تمركز یا دانستن قوانین خاصی نیست. با این امتیاز هرچه نصب چادر ساده‌تر باشد شرایط بهتری برای شما فراهم خواهد شد.

وسایل جانبی و میله‌های نگهدارنده
میله‌ها و لوازم جانبی چادرها اصلی‌ترین اجزای آن هستند، بنابراین استقامت این وسایل و طول عمر آنها باعث بهبود كیفیت چادر می‌شود. پس هنگامی كه برای خرید چادر سفری به فروشگاه رفته‌اید ابتدا به لوازم جانبی و خدمات پس از فروش این وسیله توجه كنید تا اگر یكی از این وسیله‌ها، میله‌ها و بست‌ها خسارت دید بتوانید به سادگی آن را تعویض یا تعمیر كنید. این امتیاز باعث می‌شود كه در صورت بروز خسارت برای این وسایل چادر خود را به انباری منزل تحویل ندهید و به دنبال پس‌انداز كردن جهت خرید چادری جدید نباشید.

ارتفاع چادر
به خاطر داشته باشید كه تفاوت بسیار زیادی بین چادرهای خانوادگی برای سفرهای تفریحی تابستانی شما و چادرهای حرفه‌ای برای كوهنوردی یا دیگر مصارف وجود دارد كه یكی از آنها ارتفاع داخل این چادرهاست. در واقع چادرهای خانوادگی خانه‌ای كوچك و سیار هستند كه وظیفه حفظ خانواده در یك سفر تابستانی بر عهده آنهاست و نیاز به امكانات ویژه‌ای در این نوع چادرها نیست. بنابراین ایستادن راحت شما هنگام راه رفتن در این فضا یا داخل چادر از مزیت‌های این نوع چادر برای شما و خانواده شماست پس همیشه هنگام خرید سعی كنید چادرهایی كه حداقل ۱۷۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند، انتخاب كنید چون این ارتفاع در واقع حد معمول برای ایستادن است البته اگر شما جزو بلندقدها نیستید.

وزن چادر همراه لوازم جانبی
این چادرها همیشه وسایل جانبی زیادی دارند كه باعث اضافه وزن چادر می‌شوند. این وزن اضافه هنگام راهپیمایی‌های طولانی تا رسیدن به محل كمپ برای شما واقعا دردسرساز خواهد بود. به یاد داشته باشید كه همیشه اتومبیل شما تا نزدیك كمپ نمی‌رسد بنابراین لازم است علاوه بر كوله‌پشتی، دیگر وسایل چادر را نیز حمل كنید.
با كمی دوراندیشی هنگام خرید چادر مورد نیازتان به وزن خالص آن كاملا توجه داشته باشید. معمولا وزن خالص چادر روی بسته‌بندی آن چاپ شده كه با توجه به آن می‌توانید از دردسر بزرگی در آینده جلوگیری كنید، چون گاهی وزن چادر باعث انصراف شما از ادامه سفر می‌شود.

اندازه بسته چادر هنگام جمع شدن كامل
فضای داخل صندوق عقب اتومبیل یا باربند آن همیشه جای نگرانی شما هنگام سفرهای خانوادگی بوده و هست چون در این گونه سفرها كه قصد استفاده از چادر را دارید مجبورید مقداری از فضای داخل صندوق یا باربند اتومبیل را به چادر سفر خودتان اختصاص دهید، بنابراین باید متناسب‌ترین چادر را هنگام خرید انتخاب كنید تا در آن دچار مشكل كمبود جا نشوید، اما چادرهای امروزی كمتر این مشكل را برای صاحبانشان ایجاد می‌كنند.

فضای داخل اتاق‌ها
وقتی قصد خرید چادر سفری را دارید، شاید هرگز به این موضوع توجه نكرده باشید، اما این موضوع یعنی كمبود فضای داخلی اتاق‌های چادر هنگام سفرهای تفریحی گاهی باعث سردرگمی شما خواهد شد. به طور كلی همه ما از كمبود فضا در منزل یا اتاق كارمان ناراحت می‌شویم، اما چون امكانات رفاهی مناسب دیگری در اختیار ماست این مشكل زیاد برایمان دردسرساز نخواهد شد. ولی هنگام سفر این اشكال كوچك دردسر بزرگی را به همراه خواهد داشت چون امكانات رفاهی مناسبی مثل منزل در اختیار ما نیست بنابراین وقتی قصد انتخاب چادر را دارید به فضای داخلی و امكانات جانبی آن كه قرار است آسایش شما را فراهم كنند توجه كامل داشته باشید، پس هرگز در خرید چادر مسافرتی خود عجله نكنید و حسابی این موارد را مدنظر قرار دهید.

پنجره‌ها
تعداد و اندازه پنجره‌های چادرهای سفری یكی از مهم‌ترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور كافی و هم تهویه مناسب هوای چادر، موجبات آسایش شما را فراهم می‌كند. البته اساسی‌ترین نكته برای این پنجره‌ها این است كه حتما محافظ ورود حشرات قابل تعویض روی آنها نصب شده باشد.

جنس چادر
آخرین و اساسی‌ترین گزینه برای انتخاب مناسب‌ترین چادر، جنس مواد اولیه تشكیل‌دهنده آن برای شماست چون همان طور كه می‌دانید اگرچه بیشتر این چادرها از نوعی پولیمر (مواد پلاستیكی) تولید شده‌اند ولی میزان تراكم و كشش بین مولكولی این مواد متفاوت است كه باعث تفاوت مورد مصرف این چادرها می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *